MINDEN, AMIT A GLUTÉNMENTESSÉGRŐL TUDNI KELL

MINDEN, AMIT A GLUTÉNMENTESSÉGRŐL TUDNI KELL

Egyre több embert érint a gluténérzékenység. Vajon hogyan lehet ezt kezelni, és miért olyan népszerűek ezek a termékek az egészséges vásárlók között is? Divat diétáról vagy egy új népbetegségről van szó?

 

Mi is az a glutén?

A glutént hétköznapi néven sikérnek nevezik. Ez egy olyan fehérje, ami a gabonafélékben található meg, és allergiás esetekben gyulladásos reakciót okoz a szervezetben. Ebben az esetben teljesen ki kell iktatni az étrendből.

Hogyan ismered fel magadon?

A gluténérzékenység tünetei közé tartozik a hasmenés, gyomorfájás és emésztőrendszeri problémák, amik puffadásos tünetekben is jelentkeznek. Ha ilyen tüneteket észlelsz a mindennapjaid során érdemes elgondolkodni, hogy talán gluténérzékenység áll a háttérben.

Miért alakulhat ki?

Az emberek egy része már születésekor hordozza a gluténérzékenységre való hajlamot. Ha a családban a felmenőink közt volt már gluténérzékeny, másnéven cölikáliás beteg, sokkal nagyobb lesz a valószínűsége, hogy megjelenik a betegség a többi családtagnál is.

Ha az egyén hordozza a gluténérzékenységre való hajlamot, még akkor se biztos, hogy megjelenik a betegség, azonban még nem tisztázott, hogy melyik életszakaszban és miért alakul ki a glutén allergia.

Hogyan kezeljük?

A tudomány véleménye, hogy nem lehet gyógyítani ezt a fajta betegséget, viszont gluténmentes diétával nagyon jól karban lehet tartani. Egyszerűen fogalmazva, ha az étel, amit fogyasztunk nem tartalmaz glutént, a szervezetünk allergiás reakciója le fog állni. A diétát viszont egész életen át kell tartanunk, hogy ne károsítsuk a saját szervezetünket.

Tiltólistás élelmiszerek:

  • Búza
  • Rozs
  • Árpa
  • Durumbúza
  • Tönkölybúza
  • Kamut búza

Ezekből a gabonafélékből készült pelyhek és őrlemények, illetve minden élelmiszer, ami ezeket nyomokban tartalmazza, a tiltólistás élelmiszerek közé sorolandó.

Milyen termékeket fogyasszunk?

Alapélelmiszerként a liszt szerepel legtöbbször az étkezésünkben, de vajon mivel lehet helyettesíteni, ha egy finom süteményt akarunk készíteni?

Rizsliszt: A gluténmentes lisztek között egy abszolút megfizethető kategóriába tartozik és kiválóan alkalmas panírozásra.

Kókuszliszt: Legfőképp süteményekhez, kalácsok sütéséhez alkalmas.

Szezámliszt: Alacsony kalóriatartalma miatt diétázók is nyugodtan fogyaszthatják, de a paleolit étrendben is népszerű lisztfajta.

Burgonyaliszt: Gluténmentes házi kenyér sütéséhez is felhasználhatjuk.

Tápiókaliszt: Elsősorban édességek készítéséhez, de kiváló sűrítő anyag is.

Kukoricaliszt: Kukoricalepények és a taco legfőbb alapanyaként használhatjuk.

Lenmagliszt: Lenmagliszt elsősorban kenyérsütésre alkalmas.

Tökmagliszt: Édes és sós péksüteményekhez kiváló alapanyag.

 A Bevásárolunk.hu széles választékot kínál a gluténmentes diétát követők számára, ezzel is segítve a diéta pontos betartását.


Megjegyzés írása

A megjegyzésedet publikálás előtt visszaigazoljuk.

tetejére
Hozzáadva a kosárhoz :
Kosárhoz adás sikertelen :
Hozzáadva kívánságlistához!